torsdag den 5. april 2012

Sunde tømmermænd

Hvis der er noget der kan ødelægge mine sunde perioder, og få mig til at smide det hele på gulvet så må det være tømmermændsdage. Min krop skriger på junkfood - især pizza, McD og cola!  Jeg har dog erfaret at hvis jeg giver efter for min craving, så bliver min tømmermænd værre. Derfor har jeg lavet lidt reseach, og afprøvet lidt forskellige ting til mine tømmermænd. Faktum er at der ikke findes et middel der kan fjerne tømmermænd, kun tiden kan kurere dem, men man kan selv gøre noget for at formilde dem lidt. Disse råd er dem jeg følger når jeg har tømmermænd, og samtidig ikke gider at smide alt sundhed overbor. (Jeg vil lige understrege at jeg ikke er ekspert, det jeg skriver er det der virker for mig):

1. Væske. Det alle vigtigste er væske! Væske væske væske! Efter en god bytur er din krop dehydreret,da alkoholen er vanddrivende, og dette forværre dine tømmermænd. Jeg selv drikker masser af vand og juice, mens andre anbefaler at man drikker noget the med sukker. Inden jeg lægger mig til at sove tager jeg 2 kolde halvliters vand med hen til min seng, så jeg har dem inde for rækkevidde når jeg vågner og mega tørstig. Det bedste er også at drikke en masse vand inden man lægger sig til at sove, det er dog ikke altid jeg kan få mere væske indenbors når jeg kommer hjem fra byen ;)

2. Søvn. For mig er søvn næsten vigtigere end væsken. Jo mere søvn jeg får jo bedre. Det er simpelthen et vidundermiddel ;)

3. Bananer. Når man har tømmermænd kan ens blodsukker falde, og her er bananer en god løsning. Samtidig øger bananer signalstoffet serotonin i hjernen, der gør at man kommer i bedre humør :)

4. Frugt og grønt. I stedet for at spise den tunge fastfood, synes jeg det hjælper at spise lidt let frugt og grønt. Evt. lave en frisk salat med lidt feta og bacon på toppen, så man også får lidt salt indenbors. Det  holder :)

5. Lav din egen fastfood. Hvis man virkelig bare skal have sin burger dagen der på, så køb ind til den dagen før, og steg din egen fedtfattige bøf og put lidt ekstra grønt i burgeren. I stedet for fritter så lav nogen ovnbagte kartofler med hjemmelavet guacamole til - mmmmm :) Det meste kan gøres klar dagen i forvejen, så man ikke skal lave alt for meget på sin tømmermændsdag.

6. Byt chipsene ud med nogen saltede nødder, så får du stadig det salte, men på en lidt sundere måde.

7. Sauna og lange løbeture virker ikke, men dræner kroppen for mere væske. Gå en tur i den friske luft i stedet.

God tømmermændsdag derude :)




2 kommentarer:

  1. Et tip som helt sikkert har redet mig fra mange slemme tæmmermænd, men som nok kun er for de mere hard-core, er at supplere vandet med at sluge en teske salt inden man lægger sig til at sove (skyld salten ned med vand, men forsøg ikke at opløse den i et glas vand - det smager vildt klamt)

    Det smager ikke godt at spise rent salt, men med lidt øvelse og et stort glas vand kan man næsten blive så rutineret at man ikke lægger så meget mærke til det.

    Som du selv skriver, så er mangel på vand og salt hovedårsagerne til at man overhovedet får tømmermænd, så hvis man på nogen måde kan få salt ned inden man lægger sig til at sove, så er man kommet et langt stykke i forhold til at minimere tømmermændene :-)

    De mindre hardcore kan nøges med at spise en håndfuld chips eller lignende, men det virker ikke lige så godt.

    www.nytlivnyedroemme.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder virkelig ubehageligt :D men det skal da helt sikkert prøves. I værste fald så kaster man op af det, og det hjælper jo også lidt på tømmermændene :)

      Slet